Friday, April 24, 2009

Solat Istikharah

Bila nak kahwin je first thought yang muncul dalam benak kepala kiter adalah betul ke tak pilihan hati ni.Macam-macam rasa timbul dalam hati..gelisah,risau,bimbang,masam,manis semua ader..Dan biasanya solat istikharah akan menjadi jalan keluar agar keputusan yang dibuat adalah paling tepat dan terbaik.Camne pulak dengan keputusan-keputusan laen dalam kehidupan ni..?Haaaa rupa-rupanya kiter terlepas pandang yang dalam kehidupan sehari-hari ni kiter memang tak bleyh lari dari membuat keputusan.Setiap detik,saat dan ketika kiter perlu mengambil keputusan untuk menyelesaikan kehidupan seharian kiter..Contohnyer bangun pagi nak pakai baju ape..nak makan ape..nak beli ape..nak pegi jalan-jalan kat mana..and examples paling mudah dalam exam nak pilih jawapan mana yang terbaek..huhu yang ni memang macam nak pecah kepala nak pikir especially bagi students la..Itu baru sehari,blom seminggu,sebulan,setahun dan seterusnyer..

Amalan Solat Istikharah ini sangat-sangat di galakkan oleh Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari;

Mahfum Hadis: Dari Jabir ra., ia berkata: “Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:

Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya. (Dari hadis riwayat Imam Bukhari)

Sebuah kisah benar untuk dikongsikan bersama :

Sahabat saya ada seorang kawan.Kawan dia ni kira cam best student la kat sekolah menengah dia n sampai masuk university pown masih lagi jadi best student.K nama dia Hasniza.Dia ni memang selalu dapat straight A’s tak pernah dapat B walaupun dalam ujian-ujian kecik hatta kuiz sekalipown.Maka sahabat saya ni bertanya la apakah petua atau tips yang dia pakai.Dia jawab dia buat solat istikharah setiap hari agar setiap keputusan yang dibuat adalah yang terbaek dan paling tepat untuk dirinya.

Bayangkan dia solat istikharah setiap hari..kiter ni jangankan seminggu sebulan pown tak jamin amalkan solat sunat ni..biler dah datang saat-saat kecemasan..biler pikiran dah jadi tak tentu hala..and dah keliru sangat-sangat baru nak buat solat istikharah..So,point dia kat sini marilah kiter amalkan solat istikharah ni moga-moga ader banyak kelebihannya kepada kiter..amin

No comments: