Friday, April 3, 2009

Menjaga Hak2 Allah..

Sabda Rasulullah s.a.w:
Jagalah Allah, Nescaya Allah akan sentiasa menjagamu. Bila engkau meminta sesuatu, mintalah kepada Allah, dan bila engkau meminta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah, jika semua umat manusia bersatu padu untuk memberikan suatu kebaikan kepadamu, nescaya mereka tidak dapat melakukannya kecuali dengan sesuatu yang telah ditulis oleh Allah bagimu, dan jika semua umat manusia bersatu padu untuk mencelakakanmu, nescaya mereka tidak dapat mencelakakanmu kecuali dengan sesuatu yang telah ditulis oleh Allah bagimu. Pena telah diangkat dan catatan-catatan telah mengering. (HR Tirmidzi r.a)

Sabda Rasulullah s.a.w:
Jagalah Allah, nescaya engkau akan senantiasa mendapati-Nya di hadapanmu. Kenalilah Allah di waktu lapang nescaya Allah akan mengenalimu saat kesulitan, ketahuilah bahawa apa yang ditetapkan luput darimu tidak akan pernah menimpamu dan apa yang telah ditetapkan menimpamu tidak akan pernah luput darimu. Ketahuilah bahwa kemenangan itu selalu mengiringi kesabaran, jalan keluar selalu mengiringi cubaan dan kemudahan itu selalu mengiringi kesusahan. (HR Tirmidzi r.a)

Kedudukan Hadis2 ini sangat agung karena memuat wasiat Rasulullah s.a.w yang sangat penting.

Menjaga Allah adalah dengan cara menjaga hak-hakNya. Hak-hak Allah ada dua macam, yaitu hak-hak yang wajib dan hak-hak yang sunnah. Dengan menunaikan kewajiban, dan memelihara sunnah berarti telah menjaga Allah. Menjaga Allah dalam batasan yang wajib yaitu menegakkan tauhid, dengan cara melaksanakan perintah dan menjauhi larangan. Lebih dari itu adalah sunnah. Manusia berbeda-beda derajatnya dalam menjaga Allah.Penjagaan Allah terhadap manusia terwujud dalam dua bentuk, yaitu:Menjaga urusan dunianya(menjaga kesihatan badannya, melapangkan rezekinya, menjaga anak dan isterinya, dan lain-lain) dan Menjaga urusan agamanya.

Bentuk penjagaannya berupa: hatinya bersih dari kotoran syubhat, sentiasa terikat dengan Allah, penuh rasa harap kepada-Nya, senantiasa bertaubat kepada-Nya, dan anggota badannya terbebas dari memperturutkan hawa nafsu. Melalaikan menjaga Allah dapat berakibat hilangnya penjagaan Allah terhadap dirinya.



No comments: