Saturday, April 4, 2009

Abdurrahman b. 'Auf

Hari ni sy nak citer cket pasal Abdurrahman b. ‘Auf coz baru2 ni usrah sy bncang pasal beliau n sy telah diberi amanah untuk mencari n menyampaikan tazkirah..ok guys let the story begin..

Pada suatu hari, kota Madinah sedang aman dan tenteram,terlihat debu tebal yang mengepul ke udara, datang dari tempat ketinggian di pinggir kota; debu itu semakin tinggi bergumpal-gumpai hingga hampir menutup ufuk pandangan mata. Angin yang bertiup menyebabkan gumpalan debu kuning dari butiran-butiran sahara yang lunak, terbawa menghampiri pintu-pintu kota, dan berhembus dengan kuatnya di jalan-jalan raya.Orang banyak menyangkanya ada angin ribut yang menyapu dan menerbangkan pasir. Tetapi kemudian dari balik tirai debu itu segera mereka dengar suara hiruk pikuk, yang memberi tahu tibanya suatu iringan kafilah besar yang panjang.

Tidak lama kemudian, sampailah 700 kendaraan yang sarat dengan muatannya memenuhi jalan-jalan kota Madinah dan menyibukkannya. Orang banyak saling memanggil dan menghimbau menyaksikan keramaian ini serta turut bergembira dan bersukacita dengan datangnya harta dan rezeki yang dibawa kafilah itu ……

Ummul Mu’minin Aisyah r.a. demi mendengar suara hiruk pikuk itu ia bertanya: “Apakah yang telah terjadi di kota Madinah…..?” Mendapat jawaban, bahwa kafilah Abdurrahman bin ‘Auf baru datang dari Svam membawa barang-barang dagangannya. Kata Ummul Mu’minin lagi:“Kafilah yang telah menyebabkan semua kesibukan ini?” “Benar, ya Ummul Mu’minin … karena ada 700 kendaraan!” Kemudian berkata Aisyah r.a: “Ingat, aku pernah mendengar
Rasulullah saw. bersabda:“Kulihat Abdurrahman bin’Auf masuk surga dengan perlahan-lahan!”

Seorang sahabat juga pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda:
“Wahai ibnu ‘Auf! anda termasuk golongan orang kaya dan anda akan masuk syurga secara perlahan-lahan ….! Pinjamkanlah kekayaan itu kepada Allah, pasti Allah mempermudah langkah anda….!”

p/s:kakak usrah sy cakap org kaya ni memang akan masuk syurga dengan perlahan kerana sering leka dan alpa dengan kekayaannya dari mengingati Allah.Atau kekayaan n kebusy-an dy sering bwat masa dy jadik sangat terhad n kurang utk beribadat kepada Allah.Hanya orang2 yang tidak alpa dan membelanjakan sebahagian hartanya di jalan Allah akan memperoleh keuntungan di dunia dan akhirat..

Dan sebelum tali-temali perniagaannya dilepaskannya,ditujukannya langkah-langkahnya ke rumah Aisyah lalu berkata kepadanya: “Anda telah mengingatkanku suatu Hadits yang tak pernah kulupakannya….”. Kemudian ulasnyalagi: “Dengan ini aku mengharap dengan sangat agar anda menjadi saksi, bahwa kafilah ini dengan semua muatannya berikut kendaraan dan perlengkapannya, ku persembahkan di jalan Allah ‘azza wajalla…..!” Dan dibahagikannyalah seluruh muatan 700 kendaraan itu kepada semua penduduk Madinah dan sekitarnya dengan ikhlas.

Peristiwa yang satu ini saja, melukiskan gambaran yang sempurna tentang kehidupan sahabat Rasulullah, Abdurahman bin ‘Auf. raya. Kekayaan yang paling banyak dan melimpah ruah …! Beliaulah seorang Mu’min yang bijaksana yang sudi kehilangan bagian keuntungan dunianya untuk peroleh keuntungan Agamanya.

Keberuntungannya dalam perniagaan sangat hebat, hingga katanya:“Sungguh, kulihat diriku, seandainya aku mengangkat batu nescaya kutemukan di bawahnya emas dan perak……!”

Dan watak dinamisnya ini terlihat sangat menonjol, ketika Kaum Muslimin hijrah ke Madinah ….Telah menjadi kebiasaan Rasul pada waktu itu untuk mempersaudarakan dua orang sahabat, salah seorang dari muhajirin warga Mekah dan yang lain dari Anshar penduduk Madinah.
Ketika itu Rasul yang mulia mempersaudarakan antara Abdurrahman bin ‘Auf dengan Sa’ad bin Rabi’….

Dan berkatalah Sa’ad kepada Abdurrahman: “Saudaraku, aku adalah penduduk Madinah yang kaya raya, silakan pilih separoh hartaku dan ambillah! Dan aku mempunyai dua orang isteri, coba perhatikan yang lebih menarik perhatian anda, akan kuceraikan ia hingga anda dapat memperisterinya……!

Jawab Abdurrahman bin ‘Auf: “Moga-moga Allah memberkati anda, isteri dan harta anda! Tunjukkanlah letaknya pasar agar aku dapat berniaga….!Abdurrahman pergi ke pasar, dan berjual belilah di sana…..beliau pun beroleh keuntungan yang berlipat kali ganda.Subhanallah.

Antara perniagaannya adalah menjual unta. Beliau mempunyai satu strategi sehingga mendominasikan pasaran unta, dimana pada sebelum itu pasaran dimiliki oleh usahawan-usahawan Yahudi.

Strateginya? unta-unta beliau dijual pada harga cost price (harga kos)- tiada untung! Semua yang ingin membeli unta akan pergi ke Abdul Rahman b Auf.
Tiada untung dalam menjual unta? Habis tu, macam mana nak berniaga?
Apabila ditanya, jawabnya…
Keuntungan tidak diambil dari hasil penjualan unta. Unta dijual pada harga kos. Tetapi, keuntungan diambil dari menjual “tali pengikat unta”. Di situlah datangnya keuntungan. Diceritakan bahawa tali-tali yang dijual adalah cantik dan bermacam-macam warna.

Abdul Rahman B Auf pernah ditanya: Apakah strategy perniagaannya sehinggakan menjadi hartawan yang terkemuka pada zaman itu?

Jawabnya:
1.Aku tidak pernah menolak keuntungan walaupun sedikit…
Jangan menolak rezeki walaupun sedikit pun. Adakalanya kita terpaksa menurunkan keuntungan perniagaan kita untuk sesetengah target market. Dengan itu, keuntungan masih kita dapat… rezeki masih berpihak kepada kita walaupun sedikit.

2.Aku tidak pernah melambatkan penjualan barangan daripada yang meminta…
Percepatkan segala urusan jual beli. Percepatkan segala layanan pelanggan. Terbukti dari zaman dulu sehingga zaman kini, kelajuan dan kepantasan menangani perniagaan akan memberi pulangan yang tinggi.

3.Aku tidak menjual secara tangguhan bayaran…(Cash transaction only)

K kesimpulan dy kat sini banyak yg bleyh kiter contohi dari Abdul Rahman b. Auf..semoga segala yang dikongsi dapat memberi manfaat kepada kiter semua..(^_^)

“Orang-orang yang membelanjakan hartanya dijalan Allah kemudian mereka tidak mengiringi apa yang telah mereka nafqahkan itu dengan membangkit-bangkit pemberiannnya dan tidak pula kata-kata yang menyakitkan, nescaya mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka; mereka tidak usah merasa takut dan tidak pula berdukacita … !”(Q·S. 2 al-Baqarah: 262)





No comments: